Sunday, April 24

Kvinna till salu!

Jag har hittat det! Framgångsreceptet finns i den här länken - "Så blir du en viral succé"! Riktat till dig som är tjej - såklart!
Den perfekta "feed savern"
När jag läste det här började jag fundera lite (extra). Att se perfekt ut, lägga upp exakt "rätt" bilder, att kontrollera sitt flöde... Kontrollerar man inte också då sitt liv och stänger ute allt som är "fult" och imperfekt? Inte bara saker, men delar av sig själv eller andra människor som inte är tillräckligt snygga för att bli associerade med dig eller ditt pimpade flöde...? Visst är det kul att lägga ut snygga bilder ibland (och jag tänker inte vara någon hycklande moralkärring som säger att kul är fel), men måste det vara ett självändamål? "Men jag gör det av rätt anledning!" Hmm...

Det är ju ändå alltid vi tjejer som utsätts mest för den här typen av hype. Det är klart att myntet har två sidor, killar är inte helt ofredade men utseende-hetsen är något som jag upplever spär på antifeminism och gynnar en patriarkal struktur och sexism. Det är svårt att dra gränser och säga att "Nej men jag ser ut såhär för att JAG vill det!". Ja, men är det för att du har kommit på det själv i en koja i skogen eller är det för att samhället har lärt dig att du ska tycka så? Lite hönan och ägget kanske du tänker, ja fast med fingeravtryck och fällande bevis på ägget dårå...

Det som ofta görs idag är att man spelar på, och utnyttjar människors önskan att bli sedda och bekräftade - till att sälja. Konsumptionen frodas och förökar sig i skuggan av vår dåliga självkänsla (som vi nog många stundtals, periodvis, lider av). Detta känns som en totalt ostoppbar snöboll som bara göder sig av oss små stackare som inte alltid inser vilken fälla vi själva stänger in oss i - och vi blåser på elden.

Speciellt tjejer som fortsätter lägga ut fantastiska "on fleek"-bilder på sig själva - som gör att de själva blir avundsjuka på att de inte ser ut så 24/7, alla andra tjejer tror att det bara är DE som inte är lika perfekta som de som lägger ut bilderna. FAIL! 


Att ständigt vara kontaktbar, vara "i flödet", synas, höras, kan det bli för mycket? På diverse dejtingsajter ska man sälja sig, lägga ut de snyggaste bilderna, låta som den intressantaste personen bland tusentals andra, sticka ut ur mängden. Ibland är det kul, ibland står det mig upp i halsen. 

Bilder från "Tinder-experimentet"
Vi spenderar så mycket av vår vakna tid med att visa upp en bild av den vi vill att andra ska tro att vi är, istället för att leva som de vi är och de vi vill vara (Halleluja, pretto-tanten har återuppstått!). Den lilla detaljen vi så frenetiskt och desperat försöker dölja är att vi är mänskliga - och med det menar jag faktiskt inte något storvulet och pretentiöst utan att vi är precis som alla andra - hemska tanke!! Inte speciella alls?! Inte vackrare och inte bättre, inte fulare och inte sämre. 

Även om bilderna i sociala medier försöker få oss att tro - eller att vi själva inbillar oss - att de är lika med sant så har ALLA problem. Varför glömmer vi det? Alla människor har sina egna lidanden oavsett om man är rik eller fattig, men problemen ser olika ut. Jag tror att det ligger en stor del i människans natur att aldrig vara nöjd, så av allt det som människor har gemensamt så är definitivt "problem" en av dem.


Alla ni härligt värdelösa och enastående människor, vi behöver inte BARA lägga upp ful-bilder på instagram, men vi måste tänka oss för. Bekräfta varandra och oss själva. Hitta ett sätt (snudd på omöjligt, jag vet) att tycka om oss själva även det miiiinsta lilla, när vi inte presterar som bäst, är sminkade eller när håret har den där dagen som det bara har en gång om året, utan när vi känner oss små och värdelösa, slemmiga och äckliga, inte lika snygga som hon den där superkändisen.

Alla måste få älska och älskas JÄMT!! Borde vara lag på det. Testa att gå till skolan eller jobbet en dag UTAN smink, lite då och då, för att känna att man är rätt awesome fast inte huden ser ut som Kim Kardashians nyoljade rumpa (och NEJ det är inte lätt för mig att säga, det är inte lättare för någon att tycka om sig själv).
Övar på att känna mig awesome (i solen - har inte hittat nirvana nu heller)

No comments:

Post a Comment