Monday, June 29

Pandicorn IRL

Jag har varit på gång ett tag att färga mitt hår och i torsdags var det äntligen dags. Jag ville helst få det riktigt pastellrosa men den färgen (L'oreal Préférence i färgen pastell pink) ville inte riktigt fästa eftersom mitt hår bara är slingat, så jag antar att det måste var helblonderat - suck. 


Men testade en toning (Hair color rinse, semi permanent färg hot red) som jag använt förut för att göra en slinga i underhåret eller en dipdye på topparna, och spädde ut den med balsam för att få det ljusare. Resultatet ser ni nedan. Den första bilden med slinga är pastell pink och den andra är hot red. 



Så med den andra fick jag upp mer färg men det kändes inte helt rätt något utav det så jag tänkte ge upp, men då kom jag på att jag hade ett paket hårkritor gömt någonstans och plockade genast fram dem och went crazy! Tog den mest rosa (cerisa) kritan jag hittade och körde på. Kritade hela håret och använde vatten för att få det att fästa bättre. 

Har inga bilder på detta eftersom det var en extremt messy business... Både jag, min sambo och hela badrummet var rosaprickigt när det var klart. Men resultatet var helt underbart. Så det blev helt enkelt skrikrosa ändå.

Före
Efter!

Några problem med kritfärgen är att den såklart färgar av sig. Inte lika mycket som hårspray men tillräckligt för att bli besvärligt på både händer och kläder, av den anledningen är det ju också lite småjobbigt när det regnar, då är det ju mer eller mindre kört. Om man inte vill vara randi(g)-corn förstås. 

Sen blir ju håret så extremt torrt och jag var såklart tvungen att tvätta ut det idag måndag. Men jag har knatat runt i alla fall tre hela dagar som chockrosa och trivts asbra! Men jag vet ju också att jag skulle tröttna ganska fort på en sån hårfärg, men kul att testa, så kanske gör en riktig toning... 

Det var heller inte så hippt att tvätta ur färgen eftersom jag nu ser ut som en randig urtvättad disktrasa med blond hårbotten. Men håret är såklart återställt från torrheten och färgen går antagligen ur mer efter ett tag (hur länge vete gudarna... Argh!) för det var samma sak med toningen jag testade att slinga med. Men men. Får väl färga hela altet så är det problemet ur världen. Jobbigt att matcha klädmässigt dock, haha. Kände mig som en jäkla Barbie så fort jag hade något annat än vitt, grått eller svart! 

No comments:

Post a Comment